ARRAY is opgericht in 1995 door Chris van Liempd en Willem van der Brug,
beiden signaalverwerking specialisten werkend voor een grote fabrikant
van medisch diagnostische apparatuur. Wij hadden beiden
ongeveer 15 jaar gewerkt aan hoge resolutie
data acquisitie systemen voor Computer tomograven, MRI scanners,
digitale Roentgen- en echo apparatuur.
Verder hebben wij high-end audio al als hobby vanaf onze jeugd.
Al vele jaren verbaasden wij ons over de schijnbaar grote kloof
tussen de wetenschap
en de high-end audio wereld. Waarom horen wij en andere
audiofielen dingen die niet meetbaar lijken? Waarom praten audiofielen
over imaging, levendigheid en neutraliteit terwijl de wetenschap het
heeft over THD+N, fase lineariteit en dempingsfactor?
Wat is de relatie tussen techniek en een goede sounstage, een 'live'
ervaring?
Het intrigeerde
ons voldoende om er veel tijd aan te gaan besteden. Erg veel tijd. Dat
resulteerde in een speurtocht die ons een diep respect
bezorgde voor het menselijk oor. Tegelijk verbaasden wij ons meer
en meer over heit feit dat "de wetenschap" high-end audio zo negeert.
Blijkbaar hebben de universiteiten sinds de zestiger jaren het gevoel dat
men genoeg weet over audio. Audio wordt geparametriseert met wat eenvoudige
metingen.
Wij realiseren ons nu dat tijddomein vervorming - en dan vooral faseruis - een
dominante invloed heeft op de werkelijkheidservaring bij audio apparatuur. Overigens
ontdekten wij tevens dat buizenapparatuur inherent minder gevoelig is voor faseruis
dan halfgeleiderontwerpen. Eindelijk hadden we een verklaring waarom zoveel
buizenversterkers zo goed klinken. We ontdekten tevens dat men met halfgeleiders
hetzelfde kan bereiken. Gezien alle andere voordelen van halfgeleiders kwamen we
al snel tot de conclusie dat men daarmee het verst kan komen.
Men zegt wel eens dat de beste bedrijven geleid worden door mensen wiens werk
tevens hun hobby is. We besloten om dat in de praktijk te gaan brengen met
de oprichting van Array Technologies VOF. Ons eerste produkt, de Array Quartz S
eindversterker, werd meteen enthousiast ontvangen in de pers. Daarna volgden
meer produkten terwijl de bestaande doorontwikkeld werden. De Array Quartz S-1, gevoerd tot 2010,
bevat meer dan 15 circuit- en componentenwijzigingen sinds de introduktie in 1997.
De Array S-10 is een volledige redesign.
Dat kenmerkt eigenlijk Array: we zijn er ondertussen van overtuigd dat de
mogelijkheden van het menselijk gehoor dusdanig zijn dat ook onze produkten nog
lang niet de grenzen van dat gehoor bereiken. Wij blijven dus ook permanent bezig
met verder onderzoek naar verbeteringen die in onze bestaande produkten worden
ingevoerd.
Zo blijven onze produkten steeds up to date. Wij bieden op reeds verkochte produkten
diverse upgrade services aan. Tevens beginnen wij niet aan regelmatige
modelwijzigingen waarmee het uiterlijk overhoop wordt gehaald. Dit heeft audiofiel
weinig toegevoegde waarde en maakt het alleen maar moeilijker om klanten met
bestaande Array produkten nieuwe bijpassende produkten te leveren.
Met deze filosofie behoort Array tot de kleine groep high-end bedrijven die
zich richten op de audiofiele klanten. Voor zover u dit nog niet wist: dit is slechts
15% van de high-end audio markt. De andere 85% bestaat uit klanten met teveel geld
die een "leuk setje" zoeken. Mag wel wat kosten.... daar weten de verkopers wel
raad mee. Die 85% van de markt wordt uitstekend bedient door een groot aantal
dure audio merken met prachtige vormgeving, veel aluminium en veel kilo's. Bij
dit soort merken wordt vaak 65% van de materiaalkosten gespendeerd aan de kast en
andere uiterlijkheden. In schril kontrast daarmee staat bijvoorbeeld de Quartz S.
Bij deze versterker wordt 28% van de BOM (Bill Of Material) uitgegeven aan de kast.
Het grootse deel van de materiaalkosten wordt uitgegeven aan de bipolaire stroomversterker
met een unity gain bij 120 MegaHerz (dat heeft GEEN ENKELE andere fabrikant) evenals
de beveiliging van deze unieke eindtrap. Niet zakelijk?.... OK. Wij vinden dat er
van het andere soort fabrikanten al genoeg zijn.
Wij nodigen u van harte uit om kennis te komen maken met grensverleggende high-end
audio. Wij nodigen u uit om kennis te maken met de produkten van Array.