S-10
Stereo Eindversterker

we start where other companies have ended


....nog steeds verbaasd dat er nog zoveel te halen viel!

Er is een merkwaardige tweedeling in de audio wereld..

Het ene deel van die wereld berekent marktaandelen, onderhandelt met distributeurs en ontwerpt audio apparatuur met een ontwerpafdeling. De ontwerpers zijn "flexibel inzetbaar" en worden naar behoefte her en der vandaan getrokken. De ene dag ontwerpen ze nog lichtdimmers, de volgende dag een high-end (lees: duur) audio apparaat. Er wordt druk gemeten om de door marketing gestelde meetspecificatie te realiseren.

Het andere deel in de audio wereld heeft nog nooit van het woord distributeur gehoord. Vaak is zelfs elk zakelijk verband afwezig. Een aantal liefhebbers - vaak niet gestoord door diepgaande elektronica kennis - loopt de hele dag met Vishay weerstanden en Black Gate elco's rond die op schijnbaar willekeurige plaatsen liefhebbend in buizenapparatuur wordt gestoken. Meetapparatuur is een vies woord. Alleen het gehoor mag gebruikt worden om elke modificatie met veel Ooooh en Aaaah te evalueren.

De waarheid ligt niet eens in het midden. Voor het ontwikkelen van audiofiele high-end audio is behalve een diepgaande, fundamentele kennis van elektronica tevens het besef nodig dat de wetenschap nog maar weinig begrijpt van het menselijk gehoor. Er zijn nog veel wetenschappers en high-end audio bedrijven die niet geloven dat tijddomein vervorming (jitter en andere faseruis) een dominante invloed heeft op de mate waarin een high-end component erin slaagt de werkelijkheid te benaderen.

De Array S-10 is het nieuwste eindversterker ontwerp van Array, een architectuurbreuk met alle voorgangers. Ongeveer 80% van alle elektronische schakelingen is geheel nieuw in vergelijk met de voorgangers. De vervorming van de Array S-10 is zo laag dat wij geen meetapparatuur meer hebben om deze te meten. De totale vervorming inclusief memory distortion, IMD, harmonische vervorming alsmede faseruis is beneden -120 dB, oftewel lager dan 0,0001%. Wat vooral belangrijk is is dat de memory distortion en middenfrequent faseruis, waarvoor het menselijk oor zo gevoelig is gebleken (en waarom buizenversterkers zo polulair zijn, omdat ze daar goed in zijn), bij de S-10 ongeveer 40 dB (een faktor 100) lager is dan bij de S-1. De S-10 klinkt daardoor buizenachtig "echt" en extreem dynamisch. De S-10 heeft bovendien differentiele symmetrische ingangen, dus XLR zowel als cinch. De beveiligingsprocessor heeft een 50% hogere kloksnelheid en bewaakt nu ook de warmteontwikkeling in de spreekspoelen van de luidsprekers en is nauwkeuriger in de beveiliging van de versterker bij hoge frequenties.

Van de Array stereo eindversterkers zijn er vele recenties inclusief drie van de laatste generatie S-10:

HighFidelity (PL) ... Marek Dyba
HiFi.nl (NL) ... Max Delissen
HVT (NL) ... Marnix Bosman
HVT (NL) ... Bert Oling
MusicHomeStudio (NL) ... Ruud Jonker
Positive Feedback (USA) ... Francisco Duran, Ed Morawski, Danny Kaey

Enkele Quotes:

"One hell of an experience! A new standard of performance. There was drive, beat, incredibly low and rich bass and shimmering cymbals. Pace&Rhythm is another strength of this Dutch system. I felt I was an active member of the audience, made it really live!"

"Array is een merk om verliefd op te worden. De mannen van Array zijn er in geslaagd om apparatuur te ontwikkelen die de concurrentie met elk wereldmerk aankan, ongeacht de prijsklasse.
De pompende bas in Keep Me There is strak en diep, terwijl de felle sopraansax precies de juiste metalige klank heeft om overal doorheen te snijden. Die geluiden zijn er allemaal, perfect geplaatst in de enorme bel van klanken die in de ruimte hangt. Maar nu zit ik onbewust toch vooral te luisteren naar het gitaarspel van Martyn, zijn mompelende zang, de kleine percussiegeluidjes en de bloedmooie, ingehouden synthesizersolo. Het is al weer even geleden dat ik een traantje moest wegpinken bij dit nummer. Maar nu moet ik, onder verbaasde blikken van mijn vrouw, opeens ‘heel erg mijn neus snuiten’. De attack van de gitaaraanslagen in Shukadance is bliksemsnel, en het furieuze ritme van Sailors Song dwingt me met het hele lichaam tot meeswingen. Er is veel natuurlijk aanvoelende druk in de weergave, dit is geen terughoudend setje...ook de attack in het laag is fenomenaal, en de ritmische samenhang is van topklasse... Dit heeft weinig meer het hifi te maken, laat staan met High End. Ik heb het bijzondere genoegen gehad deze band een aantal keren live te zien, en wat ik hier hoor komt daar akelig dicht bij in de buurt.
Een enorme toename in rust en definitie. De snelheid en definitie maken fors meer indruk. De klankbalans is guller."

"Waar het om gaat is de weergave en wat dat betreft slaat Array de spijker precies op de kop. Een echte topper in audioland. Een geweldige rust en gemak waarmee het geluid los komt van de luidsprekers. Een super analytisch en heel nauwkeurig geluidsbeeld met veel lucht en ruimte."

"When the first notes leaped into the air I was simply stunned. Never have I heard such clarity! As the CD played, my mouth remained open, and I realized what was happening. The S-1 didn't sound good or bad. It was simply doing exactly what the P-1 passive did-portraying the music. Never had I heard an amplifier that was so totally neutral."

"I couldn't get up to leave the room. The soundstage was wide and expansive, the imaging so pinpoint I could practically see the performers, and the clarity was so stunning I kept listening for harshness or grain or brightness, but on well-recorded CDs there just wasn't anything except fantastic sound."

"The S-1 revealed every flaw in the recording, plus some I hadn't heard before. I could even hear what sounded like someone dropping something in the room. Would you trade ultra-high resolution for a more forgiving amplifier? Not me! I guess I will just live with the flaws. The S-1 surprised me. It sounded better than my Plinius SA-102"

"The P-1 and S-1 are still connected as I write this, a rarity at my place, and the highest compliment I can pay audio gear."

"I consistently found myself wanting to put on disc after disc and enjoy the music rather than being concerned how each disc sounded. Whether I was listening to my tuner, TV, or CDs, the Van den Hul units knocked me back into my couch, rubbed my shoulders, and urged me to listen and relax. The designer of these components knows the importance of music over sound."

"They hit me with such authority, timing, and power that I was amazed. They reminded of the Marsh gear I reviewed a while back, except they had higher resolution without sounding harsh, opened up the stage just a tad more, and delivered precise timing, never hindering the flow of the music. The music’s pace, flow, and absolute lack of congestion are no doubt due to the combo’s ultra-high bandwidth."

"Na lang luisteren kun je de Array een fenomenaal diepe, brede en stabiele soundstage toeschrijven met images die rotsvast in de ruimte hangen. De versterker is neutraal, snel en enorm transparant. De tonale echtheid is werkelijk op topniveau en geeft blazers, orgelregisters, fluiten en strijkers precies de juiste harmonische inhoud en klankechtheid. Het hoog is transparant, zacht en 'liquid'."

"Na maanden luisteren, testen en vergelijken kan ik niet anders dan concluderen dat de Array QUARTZ S stereo eindversterker een van de allerbeste versterkers is die u kunt kopen onder de tienduizend gulden. Deze Array veegt de vloer aan met het merendeel van de buizen- en transistorversterkers, onder- en vaak boven die tien mille en biedt echte audiofiele kwaliteiten voor nog geen vijfduizend gulden."

De S-10 is natuurlijk in eerste instantie geschikt als eindversterker in een high-end stereo installatie. Er zijn echter nog vele andere toepassingen. Zo kan men 2 S-10's gebruiken voor horizontale of verticale bi-amping. Bij verticale bi-amping wordt 1 S-10 per kanaal gebruikt voor de hoge en lage tonen. Sommige gebruikers gaan zo ver om het luidspreker filter te vervangen door een actief filter tussen de voorversterker en de 2 kanalen van de S-10. Bij horizontale bi-amping wordt 1 S-10 ingezet voor het laag van het linker en rechter kanaal en 1 S-10 voor het hoog van het linker en rechter kanaal.

Tevens zijn 3 S-10's uiterst geschikt voor een high-end multichannel setup. Daarbij kan een S-10 gebruikt worden voor het linksvoor en linksachter kanaal, een andere S-10 voor rechts en een derde S-10 voor het center kanaal en een passieve subwoofer. Dit soort systemen leveren op bijvoorbeeld SACD of DVD-Audio een adembenemende surround ervaring.

Techniek

De eindtrappen (stroomversterkers) van de ARRAY S-10 zijn uitgerust met twee en dertig 120 MHz eindtransistoren per kanaal! De eindtrappen bestaan uit acht cascodes parallel per kanaal (van vier transistoren per cascode: een push-cascode transistor, push drive transistor, pull drive transistor, pull-cascode transistor). De ingangstrappen (spanningsversterkers) zijn differentieel en staan gebiased in klasse-A. Het volledige signaalpad is opgebouwd in een RFI architectuur die minimale hoogfrequente faseruis garandeert. Het signaalpad bevat tevens unieke schakelingen die een extreem lage tijddomein vervorming (laagfrequente faseruis) garanderen, vergelijkbaar met de performance van goede buizenontwerpen. De voedingen van de eindtrap en driver stages zijn gescheiden tot en met de windingen op de trafo. 4 WBT 745 connectoren verzorgen de aansluiting naar de luidsprekers. De ingangs connectoren zijn verguld en geisoleerd met nylon.
Het chassis van de versterker (dicht bij het signaalpad) bestaat uit niet-magnetisch roestvrij staal, evenals de kap. Het front van de versterker is van 24 millimeter aluminium. Het signaalpad is DC gekoppeld en gebruikt uitsluitend discrete transistoren.

Array S-10: Geavanceerde techniek, audiofiel doorontwikkeld

SPECIFICATIES

SPECIFICATIES

AFWERKING
Mat/zwart of RVS/Glanzend (meerprijs).

VERMOGEN
Minimaal 2 x 100 W RMS in 4 Ohm.

TRANSIENTEN
2 x 400 W gedurende 5 milliseconde in 1 ohm belasting.

DEMPINGSFACTOR
2000 bij 8 ohm belasting van 20Hz tot 20kHz.

THD+N
0.0001% van 20Hz-20kHz bij vol vermogen - 0.5 dB.

AFMETINGEN
440 x 413 x 133 mm.

GEWICHT
18,5 kg.

UITGANGSTRANSISTOREN
32 per kanaal in 8 bij 4 cascode. ft=120MHz.

CINCH INGANG
Puresonic gold 24 Karat serie.

XLR INGANG
Neutrik gold-plated.

LUIDSPREKER CONNECTOREN
WBT 745.

CHASSIS
niet-magnetisch roestvrij staal en aluminium.

DC KOPPELING
ja, DC servo circuit. Maximale DC op de ingang = 100 mV

BEVEILIGING
kortsluiting, overbelasting, luidspreker, voedingsspanning

INGANGS IMPEDANTIE
22 kilo-ohm/1000 pF. Maximale bron impedantie 4 kilo-ohm.

VERSTERKING
16 maal

NETSPANNING
220 volt, +10%, -15%

OPGENOMEN VERMOGEN
Maximaal 390 W continu. 15 W rustvermogen

ZEKERING
1,6 Ampere Slow Blow, bijvoorbeeld Littlefuse type 213.